• Despre / About
    • Prezentare CDR / Presentation of CDR
    • Echipa CDR / CDR Team
    • Metoda Dalcroze/ Dalcroze Method
  • Cursuri / Courses
  • Resurse / Resources
  • Parteneri / Partners
    • Parteneri CDR / CDR Partners
    • Parteneriat / Partnership
  • Contact

Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze

30 martie 2021 by Cosmovici Oana in Blog, Ideas, Life, Uncategorized
Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze

În scrierile sale, Emile Jaques-Dalcroze prezintă ritmica drept modalitate care deservește cântatul și solfegiul. Prin urmare, inițial, ritmica este dezvoltată de autorul său ca soluție pentru îmbunătățirea înțelegerii, învățării și aplicării noțiunilor de solfegiu, urmând ca, mai târziu, prin transformările succesive, ritmica să devină o metodă care să înglobeze noțiunile de solfegiu prin modalități proprii.

Ca profesor de armonie și solfegiu în cadrul Conservatorului de muzică din Geneva, Emile Jaques-Dalcroze descoperă o incapacitate a elevilor săi de a utiliza noțiunile complexe de teorie muzicală într-un mod în care să le dezvolte simțul muzical.

Constata cu uimire că « pentru 9 din 10 elevi armonia nu era decât o chestiune matematică și că nu reușeau să audă interior acordurile pe care le scriau, de unde rezulta în mod fatidic că nu erau capabili să simtă până la capăt emoția muzicală. » (Emile Jaques-Dalcroze, Méthode Jaques-Dalcroze. La Rythmique, 1916)

Astfel că începe să creeze exerciții speciale pentru a-i ajuta să « recunoască înălțimea sunetelor, să măsoare intervalele, să investigheze sunetele armonice, să individualizeze notele diferite din cadrul acordurilor, să urmărească desenele contrapunctice din polifonii, să diferențieze tonalitățile, să analizeze raporturile dintre senzațiile auditive și cele vocale, să dezvolte calitățile receptive ale urechii și, grație unei gimnastici noi care se adresează sistemului nervos – să creeze între creier, ureche și laringe curenții necesari pentru a preface organismul întreg în ceva ce am putea denumi urechea interioară… ». (Emile Jaques-Dalcroze, Les études musicales et l’éducation de l’oreille, 1898)

Toate aceste exerciții au același scop: îmbunătățirea lecturii muzicale și a cunoștințelor teoretice însă modalitatea prin care se ajunge aici este foarte diferită de cea propusă în sistemul clasic. Dalcroze inversează sensul clasic în care teoria muzicală este punctul de plecare substituind lecturii de tip optic și circuitului ochi-mână-voce, o altă abordare. Semnele și noțiunile abstracte ale limbajului muzical sunt mai întâi apropriate prin experiențe de tip senzorial, corporal, devenind astfel concrete pentru cel care le practică.

Astfel, metoda Dalcroze este o metodă de studiere a muzicii care nu doar că nu suprimă solfegiul, ci îl transformă, îl face accesibil și viu. Se învață aceleași noțiuni muzicale ca în orice sistem clasic de predare însă abordarea se bazează pe armonizarea dintre mișcarea corporală și cea muzicală, pe experiența personală care ajută la integrarea unor noțiuni abstracte, teoretice.

În cadrul programului Certificatul Dalcroze în România, solfegiul este predat ca materie obligatorie, iar lucrul este adaptat pe grupuri de nivel. În cele peste 16 ore de solfegiu predate în cadrul programului, participanții vor putea să aprofundeze cunoștințele de teorie muzicală, să-și aproprieze noțiunile teoretice și să le experimenteze prin exerciții tip Dalcroze, să descopere noi modalități de predare-învățare a limbajului muzical adaptate mediului dinamic al societății actuale.

În ce mod studiul solfegiului poate fi de folos unui profesionist care nu activează în sfera muzicală? Muzica poate fi privită ca o limbă, iar solfegiul ca și gramatica ei. Metoda Dalcroze este o metodă de studiu muzical în care solfegiul este în aceeași măsură muzical și corporal. Prin el se stabilește o altă legătură, mult mai profundă cu mediul sonor care vă înconjoară. Aduce o cunoaștere, o conștientizare a modului în care funcționează muzica și a modului în care muzica poate fi folosită în diferite contexte artistice, terapeutice, educaționale.

Sursa: www.culturaprinmuzica.ro

Article by: Cosmovici Oana

Tweet
Share
Pin it
Previous StoryDalcroze Method – an education for and through music Next StoryRITMICA JAQUES-DALCROZE: EDUCAȚIE MUZICALĂ CU MULTIPLE APLICAȚII
  • Popular
  • Latest
  • Comments
  • 9th februarie 2022

     S-A LANSAT PROGRAMUL CERTIFICATUL DALCROZE ÎN ROMÂNIA 2022 – 2023

  • Improvizația muzicală în pedagogia Jaques-Dalcroze 4th mai 2021

     Improvizația muzicală în pedagogia Jaques-Dalcroze

  • Dalcroze Method – an education for and through music 9th februarie 2021

     Dalcroze Method – an education for and through music

  • Interviu cu Jean-Marc Aeschimann, profesor responsabil al programului de formare continua Certificat Dalcroze în România 9th februarie 2021

     Interviu cu Jean-Marc Aeschimann, profesor responsabil al programului de formare continua Certificat Dalcroze în România

  • Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze 30th martie 2021

     Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze

  • 9th februarie 2022

     S-A LANSAT PROGRAMUL CERTIFICATUL DALCROZE ÎN ROMÂNIA 2022 – 2023

  • Improvizația muzicală în pedagogia Jaques-Dalcroze 4th mai 2021

     Improvizația muzicală în pedagogia Jaques-Dalcroze

  • RITMICA JAQUES-DALCROZE: EDUCAȚIE MUZICALĂ CU MULTIPLE APLICAȚII 4th mai 2021

     RITMICA JAQUES-DALCROZE: EDUCAȚIE MUZICALĂ CU MULTIPLE APLICAȚII

  • Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze 30th martie 2021

     Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze

  • Dalcroze Method – an education for and through music 9th februarie 2021

     Dalcroze Method – an education for and through music

  • Metoda Dalcroze 63105 22000000marți22+00:00 2015

     Metoda Dalcroze

  • Interviu cu Jean-Marc Aeschimann, profesor responsabil al programului de formare continua Certificat Dalcroze în România 93105 f+00:00bmar, 30 mart. 2021 17:22:58 +0000000000pmmar, 30 mart. 2021 17:22:58 +000022+00:00 2021

     Interviu cu Jean-Marc Aeschimann, profesor responsabil al programului de formare continua Certificat Dalcroze în România

  • Interview with Jean-Marc Aeschimann, Specialist Professor in charge of CDR 93105 f+00:00bmar, 30 mart. 2021 17:22:58 +0000000000pmmar, 30 mart. 2021 17:22:58 +000022+00:00 2021

     Interview with Jean-Marc Aeschimann, Specialist Professor in charge of CDR

  • Dalcroze Method – an education for and through music 93105 f+00:00bmar, 30 mart. 2021 17:22:58 +0000000000pmmar, 30 mart. 2021 17:22:58 +000022+00:00 2021

     Dalcroze Method – an education for and through music

  • Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze 303105 03pmmar, 30 mart. 2021 17:22:58 +00003122+00:00 2021

     Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze

CATEGORII

  • Blog
  • Children
  • Ideas
  • Interviews
  • Life
  • Press
  • Uncategorized

Despre Certificatul Dalcroze România

Blogul Certificat Dalcroze Romania propune subiecte de interes legate de pedagogia muzicală Dalcroze .

Arhiva

  • februarie 2022
  • mai 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • iulie 2015

Cine Suntem

  • Echipa
  • Contact

Ce facem

  • Certificat Dalcroze în România
  • Evenimente
  • Blog

Find us elsewhere

Certificat Dalcroze România