• Despre / About
    • Prezentare CDR / Presentation of CDR
    • Echipa CDR / CDR Team
    • Metoda Dalcroze/ Dalcroze Method
  • Cursuri / Courses
  • Resurse / Resources
  • Parteneri / Partners
    • Parteneri CDR / CDR Partners
    • Parteneriat / Partnership
  • Contact

Improvizația muzicală în pedagogia Jaques-Dalcroze

4 mai 2021 by Cosmovici Oana in Blog, Ideas, Life, Uncategorized
Improvizația muzicală în pedagogia Jaques-Dalcroze

Pedagogia muzicală Jaques-Dalcroze include, în mod indisociabil, ritmica Jaques-Dalcroze, solfegiul prin metoda Jaques-Dalcroze și improvizația muzicală. Nu se poate spune că predăm sau urmăm cursuri Jaques-Dalcroze practicând una sau două din cele trei materii definitorii ale acestei pedagogii muzicale de tip activ.

Practicarea ritmicii Jaques-Dalcroze se bazează pe improvizația muzicală, realizată inițial la pian insă, în zilele noastre, extinsă și la celelalte instrumente muzicale. Improvizația vocală deține, de asemenea, un loc important. Profesorul creează mediul sonor în care se vor desfășura exercițiile de ritmică. În jurul acestui suport muzical, creat prin puterea de improvizație a profesorului, se realizează întreaga structură a lecției de ritmică. La aceasta se adaugă posibilitatea lui de a se adapta situațiilor create de grupul de participanți, de așteptările sau nevoile detectate pe parcursul lecției. De aceea, orice lecție de ritmică Jaques-Dalcroze este unică, este produsul unui dialog spontan între muzica improvizată și răspunsul pe care ea o suscită. De puterea de improvizație a profesorului va depinde în mod direct calitatea cursului de ritmică. Astfel că în studiul pedagogiei Jaques-Dalcroze, improvizația muzicală joacă un rol central și reprezintă o caracteristică de bază a acestei metode care cunoaște peste 150 de ani de practică la nivel mondial.

În cadrul programului Certificatul Dalcroze în România sunt 24 de ore de improvizație muzicală predată în grupuri restrânse de maxim 8 cursanți. La acestea se adaugă cursurile de improvizație din cadrul Cursului de vară și practica personală recomandată de profesorul specialist. De asemenea, unul dintre cele trei examene obligatorii pentru obținerea CDR este cel de improvizație muzicală.

Având în vedere ca programul CDR se adresează și altor categorii profesionale decât cele din domeniul muzical, cursurile de improvizație muzicală se adaptează și se predau pe mai multe niveluri constituite în funcție de cunoștințele în domeniu ale participanților. Acest lucru se stabilește în funcție de experiența declarată de participant în formularul de înscriere și, la nevoie, printr-o scurtă discuție cu directorul de program – profesorul Jean-Marc Aeschimann.

Iată și câteva motive pentru care cursurile de improvizație muzicală din cadrul programului CDR vă pot fi utile:
• Pentru plăcerea personală de a crea muzică în mod spontan însă în mod structurat;
• Pentru plăcerea de a explora posibilitățile instrumentului muzical pe care îl practicați;
• Pentru a înțelege și a practica noțiunile de armonie pe care le-ați studiat din punct de vedere teoretic;
• Pentru a putea compune propria muzică;
• Pentru a acompania lecții de dans, canto sau corală;
• Ca să puteți transmite idei, semnale sau mesaje muzicale în cadrul lecțiilor de ritmică Jaques-Dalcroze. (Elizabeth Vanderspar, Manuel Jaques-Dalcroze. Principes et recommandations pour l’enseigmenent de la rythmique, Geneva).

În pedagogia Jaques-Dalcroze, improvizația instrumentală este însoțită de improvizația corporală și de cea vocală. Prin improvizație se dezvoltă creativitatea, se manifestă expresivitatea muzicală și inventivitatea fiecăruia. Improvizația servește deopotrivă ca mijloc de exprimare, de învățare și ca motor de dezvoltare a muzicalității fiecăruia.

„Câte facultăți imaginative nu se dezvoltă decât târziu pentru că profesorii nu au cerut niciodată elevilor lor altceva decât execuția unor formule și au favorizat imitația voluntară, apoi involuntară, a unor procedee de compoziție (…) în loc să le faciliteze căutările instinctive și elementare, suscitate în ei de conștientizarea situației lor fizice și sentimentale prezente”. (Emile Jaques-Dalcroze, Le rythme, la musique et l’éducation, 1919)

Sursa: www.culturaprinmuzica.ro

Article by: Cosmovici Oana

Tweet
Share
Pin it
Previous StoryRITMICA JAQUES-DALCROZE: EDUCAȚIE MUZICALĂ CU MULTIPLE APLICAȚII Next StoryS-A LANSAT PROGRAMUL CERTIFICATUL DALCROZE ÎN ROMÂNIA 2022 – 2023
  • Popular
  • Latest
  • Comments
  • Improvizația muzicală în pedagogia Jaques-Dalcroze 4th mai 2021

     Improvizația muzicală în pedagogia Jaques-Dalcroze

  • Dalcroze Method – an education for and through music 9th februarie 2021

     Dalcroze Method – an education for and through music

  • Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze 30th martie 2021

     Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze

  • Interviu cu Jean-Marc Aeschimann, profesor responsabil al programului de formare continua Certificat Dalcroze în România 9th februarie 2021

     Interviu cu Jean-Marc Aeschimann, profesor responsabil al programului de formare continua Certificat Dalcroze în România

  • Interview with Jean-Marc Aeschimann, Specialist Professor in charge of CDR 9th februarie 2021

     Interview with Jean-Marc Aeschimann, Specialist Professor in charge of CDR

  • 9th februarie 2022

     S-A LANSAT PROGRAMUL CERTIFICATUL DALCROZE ÎN ROMÂNIA 2022 – 2023

  • Improvizația muzicală în pedagogia Jaques-Dalcroze 4th mai 2021

     Improvizația muzicală în pedagogia Jaques-Dalcroze

  • RITMICA JAQUES-DALCROZE: EDUCAȚIE MUZICALĂ CU MULTIPLE APLICAȚII 4th mai 2021

     RITMICA JAQUES-DALCROZE: EDUCAȚIE MUZICALĂ CU MULTIPLE APLICAȚII

  • Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze 30th martie 2021

     Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze

  • Dalcroze Method – an education for and through music 9th februarie 2021

     Dalcroze Method – an education for and through music

  • 93102 f+00:00bmar, 04 mai 2021 14:01:48 +0000000000pmmar, 04 mai 2021 14:01:48 +000001+00:00 2022

     S-A LANSAT PROGRAMUL CERTIFICATUL DALCROZE ÎN ROMÂNIA 2022 – 2023

  • Interviu cu Jean-Marc Aeschimann, profesor responsabil al programului de formare continua Certificat Dalcroze în România 93102 f+00:00bmar, 04 mai 2021 14:01:48 +0000000000pmmar, 04 mai 2021 14:01:48 +000001+00:00 2021

     Interviu cu Jean-Marc Aeschimann, profesor responsabil al programului de formare continua Certificat Dalcroze în România

  • Interview with Jean-Marc Aeschimann, Specialist Professor in charge of CDR 93102 f+00:00bmar, 04 mai 2021 14:01:48 +0000000000pmmar, 04 mai 2021 14:01:48 +000001+00:00 2021

     Interview with Jean-Marc Aeschimann, Specialist Professor in charge of CDR

  • Dalcroze Method – an education for and through music 93102 f+00:00bmar, 04 mai 2021 14:01:48 +0000000000pmmar, 04 mai 2021 14:01:48 +000001+00:00 2021

     Dalcroze Method – an education for and through music

  • Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze 303102 05pmmar, 04 mai 2021 14:01:48 +00003101+00:00 2021

     Solfegiul în pedagogia Jaques-Dalcroze

CATEGORII

  • Blog
  • Children
  • Ideas
  • Interviews
  • Life
  • Press
  • Uncategorized

Despre Certificatul Dalcroze România

Blogul Certificat Dalcroze Romania propune subiecte de interes legate de pedagogia muzicală Dalcroze .

Arhiva

  • februarie 2022
  • mai 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • iulie 2015

Cine Suntem

  • Echipa
  • Contact

Ce facem

  • Certificat Dalcroze în România
  • Evenimente
  • Blog

Find us elsewhere

Certificat Dalcroze România
Dalcroze.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform politicii de confidentialitate. Deasemenea cititi termeni si conditii in ce priveste datele prelucrate de noi. Daca esti de acord cu ambele, da clic pe "Sunt de acord".Sunt de acord