Interviu cu Jean-Marc Aeschimann, profesor specialist Dalcroze, responsabilul programului de formare continuă Certificatul Dalcroze în România, realizat în noiembrie 2020.
Cum a apărut ideea acestui Certificat Dalcroze ca formă de predare a pedagogiei Dalcroze în lume?
În anii 70-80 exista licența Dalcroze care dura 4 ani. Însă erau oameni care doreau să cunoască mai bine sau să învețe mai multe despre pedagogia Dalcroze, dar care nu puteau să investească în 4 ani de studiu cu program de zi. Astfel că ideea de certificat a apărut în aceste condiții. Erau oameni și în alte țări care doreau să se instruiască în această pedagogie, dar care nu aveau posibilitatea să vină la Geneva pentru licență și astfel au apărut certificate Dalcroze în Belgia, Anglia, Statele Unite etc. În anii 88, am mers să predau la Pittsburg în cadrul unui certificat, de exemplu.
Acestea nu erau certificate cu studii în timpul anului, ci erau organizate ca școli de vară cu durata de 3 săptămâni timp de 2 ani. Formule adaptate fiecărei țări…
Pe de altă parte, Certificatele erau recunoscute local, de exemplu în Statele Unite erau recunoscute de către Asociația Dalcroze din Statele Unite, nu exista încă o recunoaștere la nivel mondial, ca acum.
Deci, revenind la întrebare,s-a bazat pe nevoia oamenilor de a aprofunda Dalcroze, dar care nu se puteau angaja în studii cu durata de câțiva ani. A fost imediat clar însă că certificatul nu dă dreptul de a preda cursuri Dalcroze… La nivelul recunoașterii titlurilor, nu putem spune că facem Dalcroze după un we de cursuri, nu este posibil, dar putem descoperi o mulțime de lucruri, exact ca în viață, uneori o experiența produce un declic care te face să descoperi o mulțime de orizonturi. Dar trebuie să fim foarte atenți la regulile care dau acces la titulaturi, astfel încât oamenii să nu spună că fac Dalcroze și să se ajungă ca sub denumirea de Dalcroze să se poată face orice.
Ce este Certificatul Dalcroze România (CDR)?
Este un program de formare continuă în pedagogia Jaques-Dalcroze.
În programul CDR sunt aceleași materii pe care le predăm în cadrul celorlalte diplome (licență, master, diploma superioară). Este aceeași pedagogie, doar numărul de ore face diferența. Certificatul Dalcroze este o introducere și vă permite să descoperiți și să înțelegeți pilonii pedagogiei Dalcroze. Există oameni care înteleg spiritul Dalcroze, pentru ei este ca un declic, le deschide noi perspective… În Certificatul Dalcroze poți înțelege principiile Dalcroze, poți folosi mișcarea corporală în procesul de învățare și poți face din muzică un limbaj viu.
Îți permite să experimentezi și să accesezi principiile acestei pedagogii.
Este inițiere, descoperire a pedagogiei Dalcroze, dar poate fi și aprofundare pentru cei care cunosc deja pedagogia. Lucrul pe grupuri si niveluri de cunoștințe, permite o mare flexibilitate în alegerea nivelului de predare- învățare.
Care ar fi obiectivele principale ale Certificatului Dalcroze România?
Obiectivul pricipal este să răspundem la o cerere și la Geneva ne dăm seama că există întotdeauna oameni care se înscriu. La Paris există același situație și acest lucru se dezvoltă și la Barcelona, în Spania și de fiecare dată sunt oameni care vor să caute și să descopere cum să facă o educație muzicală diferită.
Certificatul Dalcroze în România răspunde nevoilor oamenilor oferindu-le posibilitatea să cunoască și să poată folosi instrumentele Dalcroze prin experimentare directă, trăindu-le. Deci, scopul este într-adevăr acesta: să răspundem nevoilor persoanelor care nu se pot implica prea mult la nivel de timp, dar care doresc să cunoască pedagogia Dalcroze și să o aplice în propria profesie. În fiecare țară, certficatul are un pic altă culoare, dar toți formatorii Dalcroze, responsabili cu Certificatul Dalcroze, lucrăm pentru ca la nivel mondial titlurile să fie aceleași peste tot. Însă este necesar de fiecare dată să ne adaptăm la particularitățile și obiceiurile unei țări etc
Certificatul Dalcroze formează profesori Dalcroze?
Nu formează profesori Dalcroze, această formare continuă vă permite să vă îmbogățiți și să folosiți principiile Dalcroze în viața personală și profesională: pot fi profesori de muzică sau de dans, dar pot fi și învățători și profesori care fac această pregătire pentru a utiliza principiile pedagogiilor active în activitatea de predare în școala primară, de exemplu. Există o cutie cu uneltele Dalcroze care poate fi folosită în viața profesională.
Diploma de master Dalcroze îmi permit să spun că predau Dalcroze pentru amatori, dar cu certificatul pot spune că predau după principiile Dalcroze, dar nu pot spune că deschid un curs Dalcroze.
Putem fi numiți profesori Dalcroze atunci când avem masterul Dalcroze (curs de 5 ani – licență de 3 ani și master de 2 ani), care dă dreptul de a preda metoda Dalcroze amatorilor (copii, adulți), deoarece nivelul de master nu dă dreptul de a instrui profesioniști în această metodă. Pentru asta trebuie să obțineți Diploma Superioară și trebuie să aveți în prealabil masterul Dalcroze. Diploma Superioară Dalcroze are un program și o structură personalizate, poate să se întindă pe mai mulți ani. Cu diploma superioară, poți preda Dalcroze în toată lumea, la toate nivelurile, devii formator Dalcroze cum sunt eu, de exemplu.
Ca formator Dalcroze … Deschide ușile pentru colaborarea cu profesioniști. Cu diploma superioară puteți fi responsabil pentru tot, pot fi responsabil pentru deschiderea acestui curs la București, de exemplu. Institutul Jaques-Dalcroze Geneva îmi va recunoaște munca și diploma pe care o voi acorda la finalul cursurilor și după examinările de rigoare.
În ce condiții s-a putut deschide un Certificat Dalcroze în România?
Trebuie să am diploma superioară … Al doilea profesor Dalcrozian implicat în Certificatul Dalcroze România, Tamaé Gennai Deveaud, are, de asemenea, diploma superioară, dar nu este cazul pentru toate țările, dar este adevărat că încercăm să avem cât mai mulți formatori în certificatele din lume. În Certificatul Dalcroze România vom avea profesori cu diploma superioară elvețieni, dar și lectori din alte țări. Voi fi responsabil ca formator Dalcroze. Cursurile obligatorii – ritmică, solfegiu, improvizație instrumentală – vor fi susținute de profesorii elvețieni de la Institutul Jaques-Dalcroze din Geneva. Cursurile specifice, care vor completa Certificatul Dalcroze în România, vor fi susținute de profesori sau profesioniști invitați. Am fost responsabil pentru CAS Dalcroze la Geneva și mereu mă întrebam ce lipsește majorității grupului și în funcție de aceasta, alegeam profesorii sau profesioniștii invitați.
Care sunt condițiile necesare pentru recunoașterea Certificatului Dalcroze România de către Instututul Jaques-Dalcroze din Geneva?
Să fie deschis de un formator recunoscut de Institutul Jaques-Dalcroze Geneva, cu diploma superioară și să predea un curs stabilit de Institutul Jaques-Dalcroze Geneva – program, număr de ore, structură. Vom adapta anumite aspecte, fără să afectăm însă nivelul de achiziții.
Este diferit CAS Dalcroze din Geneva de Certificatul Dalcroze din România?
Există mici diferențe. Este clar că în cazul Elveției, studenții trebuie să facă o săptămână de asistare la cursuri Dalcroze. Nu putem avea asta în România, așa că vom găsi aranjamente și soluții pentru acest stagiu. Practic, este același program, structură, număr de ore ca în Elveția. În Elveția, CAS trebuie să îndeplinească standardele stabilite prin acordul de la Bologna pentru universități, școli profesionale etc.
Cine poate participa la Certificatul Dalcroze România?
Orice artist, orice profesionist din domeniul muzical, orice pedagog (învățători, educatori), orice terapeut și psihomotrician… dar având toți o licență sau similar. Este deschis pentru persoanele care exercită efectiv, practică o meserie în aceste domenii și care au totuși un background muzical.
Este o formare continuă pe care o deschidem cu entuziasm și un pic de spirit de aventură, în România. Există oameni care doresc să acceseze această formare fără să vizeze diploma de la finalul ei ; pentru ei este utilă pentru pregătirea lor personală, nu le pasă de hârtie. Deci este binevenită orice persoană care vrea să urmeze și care este capabilă să urmeze această formare, deoarece trebuie să ai un anumit bagaj în muzică și mișcare ca să o poți urma…
De exemplu, dacă luam cazul unui muzician, el nu va progresa neapărat la nivel de practică muzicală, dar va accesa noi mijloace pedagogice. Unii poate vor descoperi improvizația muzicală, alții importanța mișcarii corporale, noi relaționări și inter-acționări cu muzica etc.
Un dansator nu va progresa neapărat în mișcare corporală, ci mai degrabă în înțelegerea muzicii și a universului muzical. Dacă un participant nu are un mic trecut muzical, pentru obținerea diplomei finale, va trebui să imagineze, în paralel, un program de lucru individual.
Cum stabiliți ce bagaj muzical și de expresie corporală trebuie să aibă participantul?
O listă de condiții preliminare pentru nivelul de teorie muzicală, de exemplu. Ar trebui să existe un anumit nivel de practică vocală sau instrumentală, acest lucru ar fi ideal. Pentru un dansator, dacă avem în vedere că instrumentul său este corpul, nu are nevoie neapărat să cânte la clarinet, dar condiția este să fie confortabil în corpul său și să îi placă să cânte. Această formare este cu adevărat o îmbogățire personală. În viața mea profesională, am văzut oameni foarte performanți la nivel instrumental, care nu erau însă prea muzicali și alții care spuneau că sunt începători, dar care erau extraordinari și atunci, de exemplu, în improvizația instrumentală, au avansat mult mai rapid pentru că au înțeles multe lucruri.
Și dacă nu avem asta … La Geneva am avut un participant care își schimbase complet domeniul profesional, care s-a înscris, nu a trecut examenele finale, dar a profitat foarte mult la nivel personal de această formare și i-a fost utilă pentru recalificarea profesională. Depinde mult de om. Dacă este mulțumit și se regăsește în programul pe care trebuie să îl urmăm…
Înscrierea se face pe baza unui dosar și dacă întâlnim o problemă, solicităm un interviu cu această persoană. Dacă ascultă muzică toată ziua, are o ureche și acest lucru face diferența. Îi cânt o melodie și văd dacă o poate reda. Există modalități printr-un interviu pentru a vedea disponibilitatea pentru muncă și capacitatea unei persoane.
Ce cuprinde dosarul de înscriere?
Un CV, o scrisoare de motivație, o fișă care atestă experiența muzicală și corporală. Este important să vedem CV-ul, dar și ce face candidatul în prezent.
Interviul, dacă dosarul candidatului îl recomandă, se poate face telefonic sau online, de asemenea…
Cât este de important lucrul individual în cadrul acestui program de formare continuă?
În general, toată lumea este foarte motivată în weekend-ul de cursuri. Toți participanții pleacă foarte motivați de la cursuri. Apoi ajung acasă, sunt copleșiți de tot ce au de făcut și apoi cu 3 zile înainte de curs: trebuie să mă pregătesc. Depinde foarte mult de posibilitățile de investire personală și de disponibilitatea fiecăruia. Dacă cineva vrea să lucreze, este loc. Dacă persoana vrea să se implice și apoi nu urmează, aceasta este o problemă de ordin personal. Studiul este responsabilitatea fiecăruia …
Am organizat studiul pe grupuri și pe niveluri diferite pentru teoria muzicii și pentru improvizația instrumentală și vocală, tocmai ca fiecare să poată avansa într-un ritm cât mai natural.
Care ar fi beneficiul cel mai mare pe care îl poate aduce participarea la Certificatul Dalcroze România?
O profesie minunată. Există profesori care sunt foarte fericiți pentru că Dalcroze este un instrument foarte bun… Eu, de exemplu, nu puteam improviza la pian, îmi lipsea declicul și Dalcroze mi l-a adus și consider că Dalcroze mi-a adus și o viziune pedagogică și o cunoaștere cu privire la funcționarea creierului. În plus, îți permite să îți dai timp și să faci un bilanț a ceea ce trăiești la nivel profesional.
Ce așteptări aveți ca responsabil al acestui program de formare continuă în România?
Ceea ce mi se pare întotdeauna interesant este că atunci când predau suntem în concret, în adevăr, suntem în centru, în momentul prezent și că se întâmplă lucruri frumoase și asta îmi place. Sunt momente de muzică și când spun muzică este și corporală și sonoră. Există schimburi frumoase… să vezi ochii oamenilor care strălucesc pentru că sunt interesați și pentru că trăiesc ceva care este interesant pentru ei, pentru mine este un dar ceresc.