Principii:
Experiența mai înainte de știință. Pe acest principiu se bazează pedagogia Dalcroze -metodă de educație muzicală care pune accentul pe legătura esențială dintre mișcarea corporală și muzicalitate. Ideea principală este aceea că nu putem întelege ceva ce nu simțim și, făcând apel la simțul kinestezic în relație cu simțul muzical, corpul devine primul instrument care creează imagini motrice care, mai apoi, servesc de referință pentru învățare și intepretare.
Pedagogia Dalcroze este o abordare interactivă și pluridisciplinară a muzicii care permite dezvoltarea inteligențelor multiple, a afectivității, a motricității, a imaginației si a gândirii în relație cu muzica în grup și în spațiu. Cele trei materii principale sunt ritmica, solfegiul și improvizația.
Ritmica Dalcroze are ca scop dezvoltarea muzicalității în totalitatea ființei, prin mișcări diferite, ritmuri și nuanțe muzicale. Solfegiul educă auzul și vocea, iar improvizația reunește toate aceste elementele oferind, în plus, libertatea de creație și exprimare artistică celui care o practică.
Inceputuri:
Imaginată de muzicianul elvețian Emile Jaques-Dalcroze la începutul secolului XX, acestă metodă este recunoscută mondial ca o metoda de educație muzicală pentru toate vârstele, oferind celui care o practică atât posibilitatea de a trăi intense experințe muzicale cât și de a-și dezvolta capacități multiple.
Metoda Dalcroze, cunoscută și sub denumirea de ritmica Dalcroze, s-a născut atunci când Emile Jaques-Dalcroze, în calitate de profesor la Conservatorul de Muzică din Geneva, a remarcat la elevii săi dificultăți de execuție, o lipsă a sensibilității muzicale și o expresie artistică lipsită de originalitate. Atunci a descoperit rolul esențial al corpului în conștiința muzicală și, pentru a consolida capacitățile artistice ale elevilor săi, a creat pedagogia muzicală care îi poartă numele, bazată pe muzicalitatea mișcării și pe improvizație.
A trăi, a simți, a experimenta, a descoperi înainte de a conștientiza, înainte de analiza, apoi a intelectualiza și a integra. Aceste sunt etapele principale ale pedagogiei Dalcroze și constituie baza acestei educații muzicale recunoscută și predată în întreaga lume.
Cum se desfășoară
Lecțiile de ritmică Dalcroze se desfășoară în grup și favorizează schimburile sociale, cooperarea, capacitatea de adaptare, imitare și integrare. Muzica este în centrul acestei metode, nu este doar un mijloc de ghidare, acompaniere, canalizare, ci datorită capacității profesorilor de a improviza, ea se adaptează imediat situațiilor pedagogice.
Profesorul improvizează, inventează spontan muzica prin care va suscita reacții, va crea o atmosferă, va structura exercițiul sau îi va da o dimensiune expresivă, conferind astfel metodei Dalcroze dimensiunea de educație pentru muzică și prin muzică. Ritmica Dalcroze comportă exerciții variate, deschise la adaptări, în funcție de categoriile de practicanți: copii, muzicieni, studenți din domeniu, adulți amatori, persoane în vârstă sau cu dificultăți etc. Dintre aceste exerciții, putem cita:
– Exerciții de începere;
– Exerciții pentru dezvoltarea auzului interior;
– Exerciții de intonare, notație sau lectură muzicală;
– Exerciții de ascultare și reacție auditivă în legătură cu corpul;
– Exerciții de improvizație corporală și muzicală;
– Coregrafii pentru ilustrarea muzicii;
– Exerciții vocale sau cu percuții;
– Exerciții cu obiecte (favorizează dezvoltarea motricității, a agilității și a coordonării);
– Exerciții de creativitate cu ajutorul obiectelor (dezvoltă creativitatea, imaginatia);
– Exerciții în raport cu spațiul (dezvoltă logica spatială);
– Exerciții în grup (dezvoltă capacitatea de adaptare, cooperare, integrare, încurajează schimburile și simțul critic);
– Exerciții favorizând percepția intuitivă înaintea analizei intelectuale;
– Exerciții de reacție;
– Exerciții de atenție, de concentrare și de memorizare;
– Exerciții de coordonare, disociere și independență a gesturilor;
– Exerciții de echilibru.