Cunoscut sub denumiri precum „Metoda Orff” sau „Muzica pentru copii”, Orff Schulwerk reprezinta o manieră de abordare a domeniului muzical la un nivel accesibil și atractiv pentru copii, inițiată de către compozitorul și pedagogul german Carl Orff la începutul anilor `20.
Cercetarile recente au demonstrat că, pentru a se dezvolta în mod sănătos, copiii au nevoie de un echilibru între stimularea intelectuală și cea emoțională. Orff Schulwerk oferă acest echilibru prin implicarea totală, activă în crearea muzicii. Inovația metodei Orff constă în combinarea cântului, recitării, dansului și interpretării la instrumente muzicale în procesul învățării. Participând cu totii într-o mică orchestră, copiii devin ascultători activi, artiști sensibili, beneficiari ai unei experiențe muzicale personale, cu implicații și satisfacții deosebite.
Tehnica Orff
Metoda Orff consideră muzica un sistem de bază la fel ca limbajul: așa cum fiecare copil își însușește limba maternă fără eforturi speciale, în același mod, poate învăța limbajul muzical printr-o abordare familiară, naturală, adaptată înțelegerii lui.
Fiecare activitate este adusă, în prima fază, la cel mai rudimentar nivel, dupa care, rând pe rând, se acoperă etapele necesare învățarii până la interpretarea propriu-zisă a muzicii.
Bucuria experimentului
Copilul este în centrul acțiunii, este actorul principal, își pune probleme, își dezvoltă gândirea, ia inițiativa, improvizează, creează.
Muzica este accesibilă tuturor, nu doar celor privilegiați, talentați sau selectați pe anumite criterii. Orice copil își aduce contribuția conform abilităților. Orff Schulwerk se desfășoară într-o atmosferă non-competitivă, fără teama de a fi evaluat sau judecat.
Recompensa lui este bucuria de a face muzică. Ea îi însoțește permanent și le formează capacitatea de exprimare.